Προγραμματισμός Η/Υ στο δημοτικό

Την εποχή που στην Ελλάδα δεν έχουμε αποφασίσει αν η πληροφορική θα είναι μάθημα στα Λύκεια (τελευταία στιγμή και μετά από διαμαρτυρίες προστέθηκε στη λίστα των Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων) και τι περιεχόμενο θα έχει, στη Μ. Βρετανία βρίσκονται ήδη ένα βήμα παρακάτω. Αποφάσισαν πως δεν αρκεί οι μαθητές να είναι απλοί χρήστες της τεχνολογίας αλλά θα πρέπει όσοι θέλουν και έχουν την όρεξη, να μάθουν προγραμματισμό. Έτσι δημιούργησαν τις λέσχες προγραμματισμού (code clubs) για μαθητές Δημοτικού ηλικίας 9-11 ετών.

Αυτές οι λέσχες αποτελούνται από ένα εθνικό δίκτυο εθελοντών προγραμματιστών (επαγγελματιών), οι οποίοι αναλαμβάνουν να διδάξουν-"υιοθετήσουν" ένα τμήμα μαθητών της γειτονιάς τους. Το μάθημα αυτό γίνεται μετά το σχολείο και  χωρίζεται σε ενότητες που διαρκούν ένα τρίμηνο η καθεμία. Η διδασκαλία είναι μία ώρα την εβδομάδα και έχει τη μορφή εργασίας. Οι μαθητές καλούνται μέσα στο τρίμηνο να έχουν ολοκληρώσει μια εργασία. Π.χ. το πρώτο τρίμηνο έχουν να υλοποιήσουν μιά εργασία με την χρήση του Scratch, το δεύτερο τρίμηνο να κατασκευάσουν έναν ιστότοπο κάνοντας χρήση HTML και CSS, το επόμενο τρίμηνο μιά εργασία σε Python κ.ο.κ. Στο τμήμα εκτός από τον επαγγελματία - εθελοντή προγραμματιστή βρίσκεται και ο δάσκαλος των παιδιών. Ο προγραμματιστής παίζει τον ρόλο του εμψυχωτή κυρίως. Προτείνει κάποια εργασία στα παιδιά και τους δίνει κατευθύνσεις και συμβουλές για την υλοποίησή της. Οι δάσκαλοι μαθαίνουν και αυτοί τεχνικές και παίρνουν ιδέες που μπορούν κατόπιν να χρησιμοποιήσουν στο κανονικό μάθημα πληροφορικής στο σχολείο.

Ο δήμος του Camden στο Λονδίνο, αποφάσισε να συμμετέχουν σε αυτές τις λέσχες και τα 41 Δημοτικά σχολεία της περιοχής. Για να βρεί επιμορφωτές-εθελοντές απευθύνθηκε στο Πανεπιστήμιο UCL και στη Google. Και οι δύο φορείς ανταποκρίθηκαν με προθυμία και έτσι από τη νέα χρονιά όλα τα Δημοτικά της περιοχής θα ενταχθούν στο πρόγραμμα.

Ο ενθουσιασμός και των δύο πλευρών είναι μεγάλος. Και οι επαγγελματίες εμφανίζονται ευχαριστημένοι από την επαφή τους με τα παιδιά και τα παιδιά έρχονται σε επαφή με βασικές αρχές προγραμματισμού, απελευθερώνουν την φαντασία τους και τη δημιουργικότητά τους και γίνονται από απλοί χρήστες της τεχνολογίας, δημιουργοί τεχνολογικών εφαρμογών, αποκτώντας ευρύτερη αντίληψη για την τεχνολογία, την καινοτομία και την δημιουργία.

Πηγές: https://www.codeclub.org.uk/, http://www.theguardian.com/local-government-network/2013/sep/02/camden-council-pioneers-coding-in-schools