Curiosity Rover

Στις 6 Αυγούστου 2012 στις 8.31 π.μ. ώρα Ελλάδας είναι προγραμματισμένη η προσεδάφιση του Curiosity Rover, στην επιφάνεια του πλανήτη Άρη. Πρόκειται για το μεγαλύτερο τροχήλατο όχημα που έστειλε ποτέ άνθρωπος σε πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος. Εκτοξεύτηκε στις 26 Νοεμβρίου του 2011 και έχει σχεδιαστεί για να ερευνήσει αν ο πλανήτης Άρης είχε ποτέ τις κατάλληλες συνθήκες να φιλοξενήσει ζωή. Θα συλλέξει πετρώματα και δείγματα εδάφους για ανάλυση. Το μέγεθος του οχήματος είναι παρόμοιο με αυτό ενός μικρού SUV ή ενός mini Cooper.Ζυγίζει 900 κιλά. Εισερχόμενο στην Αρειανή ατμόσφαιρα  θα πέφτει με σχεδόν 18.000 χιλιόμετρα την ώρα  προς την επιφάνεια του πλανήτη. Η διαδικασία προσγείωσής του θα διαρκέσει συνολικά 7 λεπτά και θα είναι αυτόνομη δηλ. δεν θα κατευθύνεται από τη Γη. Άλλωστε τα σήματα για να καλύψουν την απόσταση από τη Γη ως τον κόκκινο πλανήτη χρειάζονται 14 ολόκληρα λεπτά. Θα προσεδαφιστεί στον κρατήρα Gale. Δείτε στο παρακάτω βίντεο τη σύνθετη διαδικασία προσγείωσης την οποία θα εξηγήσουμε παρακάτω.

Ένα τόσο μεγάλο όχημα είναι πολύ δύσκολο να επιβραδυνθεί καθώς θα πλησιάζει τον πλανήτη. Για την επιβράδυνσή του θα χρησιμοποιηθεί η ατμόσφαιρα του πλανήτη. Το όχημα είναι κλεισμένο σε μιά θήκη-ασπίδα που θα το προστατεύει από την αεροδυναμική υπερθέρμανση καθώς θα εισέρχεται με υπερηχητική ταχύτητα στην Αρειανή ατμόσφαιρα. Αυτή η ασπίδα είναι κατασκευασμένη από στρώσεις φαινολικού πλαστικού (PICA). Καθώς καίγονται οι εξωτερικές στρώσεις του υλικού παράγονται αέρια πυρόλυσης που απορροφούν τη θερμότητα και εμποδίζουν τη θερμότητα να καταστρέψει το εσωτερικό. Να σημειωθεί οτι η ατμόσφαιρα του Άρη είναι πολύ αραιή. Αντιστοιχεί στην Γήινη ατμόσφαιρα σε ύψος 30 χιλιομέτρων. Όταν η ασπίδα θα έχει ολοκληρώσει τη δουλειά της η ταχύτητα πτώσης θα είναι 400 μέτρα το δευτερόλεπτο. Τότε θα ανοίξει το αλεξίπτωτο. Αυτό ζυγίζει 45 κιλά περίπου. Κατόπιν η ασπίδα-θήκη θα ανοίξει στο κάτω μέρος για να μπορεί το ραντάρ να παίρνει συνεχείς μετρήσεις υψομέτρου και ταχύτητας ώστε να συνεχιστεί ομαλά η διαδικασία προσεδάφισης. Μετά, το ρόβερ θα απελευθερωθεί από το αλεξίπτωτο και θα συνεχιστεί η διαδικασία προσεδάφισης με ανασχετικούς πυραύλους από ύψος 6 περίπου χιλιομέτρων.Το ραντάρ με συνεχείς μετρήσεις θα εντοπίσει τον πυθμένα του κρατήρα Gale και το όχημα θα κατευθυνθεί στο σημείο προσεδάφισης. Σε ύψος 20 μέτρων από το έδαφος θα χρησιμοποιηθεί ο γερανός. Η χρήση ανασχετικών πυραύλων σε μικρότερο ύψος θα σήκωνε σύννεφο σκόνης που θα χαλούσε τα όργανα του οχήματος. Ο γερανός θα ακουμπήσει το όχημα στο έδαφος και αμέσως οι ανασχετικοί πύραυλοι θα δώσουν αντίθετη ώση στον γερανό ώστε αυτός να μην πέσει πάνω στο όχημα. Έτσι θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία προσεδάφισης σε 7 λεπτά, αν όλα βέβαια λειτουργήσουν όπως είναι σχεδιασμένα.

Στο παρακάτω βίντεο οι μηχανικοί που σχεδίασαν τη διαδικασία, την εξηγούν με απλά λόγια.

http://www.jpl.nasa.gov/video/index.cfm?id=1090

Για περισσότερες πληροφορίες:

http://mars.jpl.nasa.gov/msl/

http://www.bbc.com/future/story/20120719-how-to-land-on-mars/1

Μπορείτε επίσης να μαθαίνεται τα νέα της αποστολής από το twitter: @MarsCuriosity

Τέλος όσοι διαθέτουν X-BOX με Kinect sensors μπορούν να δοκιμάσουν να προσεδαφίσουν οι ίδιοι το ρόβερ στον κόκκινο πλανήτη παίζοντας το παιχνίδι που σχεδίασαν οι μηχανικοί της NASA και μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ.