Ενδείξεις ύπαρξης του φερμιονίου Majorana

Φωτογραφία από: http://www.spazioasperger.it/imgs/majorana.jpg

Ενδείξεις ύπαρξης του νετρίνου Μαγιοράνα πιστεύουν οτι ανακάλυψαν στο εργαστήριο, επιστήμονες από την Ολλανδία. Το σωματίδιο του Μαγιοράνα αποτελεί ένα από τα γοητευτικότερα μυστήρια της φυσικής, όπως άλλωστε και η ζωή του μυστηριώδους Ιταλού φυσικού Εττόρε Μαγιοράνα. Ιδιοφυής φυσικός στο Πανεπιστήμιο της Νάπολι, ο Εττόρε Μαγιοράνα, -για τον οποίο ο καθηγητής του Ενρίκο Φέρμι είχε πει πως ήταν ισάξιος του Γαλιλαίου και του Νεύτωνα,- είχε προτείνει την ύπαρξη ενός σωματιδίου που θα ήταν ταυτόχρονα και αντι-σωματίδιο του εαυτού του. Ο Μαγιοράνα εξαφανίστηκε μυστηριωδώς το 1938 σ' ένα ταξίδι με το πλοίο από Παλέρμο για Νάπολι , σε ηλικία 32 ετών. Πολλοί ερευνητές προσπαθούν από τότε να επιβεβαιώσουν τη θεωρία του. Τα σωματίδια Μαγιοράνα δεν τα ψάχνουν σε τεράστιους επιταχυντές, όπως τον LHC του CERN στον οποίο αναζητούν το μποζόνιο Χιγκς, αλλά σε νανοκυκλώματα.

Αν οι φυσικοί κατάφερναν να δείξουν ότι μεγάλοι αριθμοί ηλεκτρονίων συμπεριφέρονται όπως τα αντίθετα των εαυτών τους, θα έδειχναν ουσιαστικά ότι τα φερμιόνια Μαγιοράνα όντως υπάρχουν.

Αυτό ακριβώς επιχειρεί να κάνει η νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στο περιοδικό Science. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ντελφτ στην Ολλανδία κατασκεύασαν ένα ειδικό τρανζίστορ, το οποίο περιλαμβάνει ένα εξαιρετικά λεπτό, ημιαγώγιμο καλώδιο που συνδέει δύο ηλεκτρόδια.

Η θεωρία προέβλεπε ότι, αν διοχετευτεί ηλεκτρικό ρεύμα σε αυτό το νανοκαλώδιο, υπό την επίδραση ενός μαγνητικού πεδίου, και κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, τα ηλεκτρόνια στο νανοκαλώδιο θα συμπεριφερθούν ως φερμιόνια Μαγιοράνα. Αν πάλι η θεωρία δεν ευσταθεί, το ηλεκτρικό ρεύμα δεν θα έπρεπε καν να περάσει από το ημιαγώγιμο νανοκαλώδιο.

Πράγματι, οι ερευνητές κατέγραψαν τη ροή ηλεκτρονίων, ένδειξη ότι συμπεριφέρονται ως φερμιόνια Μαγιοράνα.

Και άλλες ομάδες εργασίας που δουλεύουν πάνω σε θέματα της Φυσικής Στερεάς Κατάστασης είναι κοντά στο να κάνουν παρόμοιες ανακοινώσεις.

Αυτές οι ιδιότητες των φερμιονίων, αν τελικά επαληθευτούν, αναμένεται να τα καταστήσουν κατάλληλα να αποτελέσουν τα μπιτς των πληροφοριών στους πολλά υποσχόμενους κβαντικούς υπολογιστές. Επίσης πιστεύεται οτι πολύ από τη σκοτεινή ύλη που δεν έχουμε καταφέρει ακόμα να αποκρυπτογραφήσουμε αποτελείται από σωματίδια Μαγιοράνα.

Διαβάστε περισσότερα για το σωματίδιο Μαγιοράνα.

Διαβάστε για τον Εττόρε Μαγιοράνα.

Πηγή: BBC